Dlouhodobé kurzy pro 3., 4., 6. a 8. třídu se nekonají ve středu 1. a 8. května! Podrobné informace najdete v rozvrhu.

Maturitní otázky z matematiky

Dlouhodobá příprava Elektronické materiály Tištěné materiály
ilustrační obrázek k časti webu

Příspěvky Přidat příspěvek

Příspěvky

Zuzka – 29.4.2009 07:49

Váš vzkaz...Dobrý den pane Husare, díky vaší účebnici a mnoha učebních materiálu bych si nikdy netroufla na vysokou školu, díky vašemu vysvětlení jsem pochopila za krátky čas mnoho věcí z matematiky. Děkuju za všechno co jste pro mě a mnoho mých kamarádů z matematiky na VŠ udělal. odpovědět

jana – 29.4.2009 07:39

Zdravím Vás pane Husare. Vaši internetovou učebnici mám už několik let. Sloužila mi jak k přípravě mé maturitní zkoušce, tak i k přípravě na VŠ. V současné době podle ní i učím (doučuji matematiku v jižních Čechách). Za sebe mohu říci, že tato publikace mi hodně pomohla a dozvěděla jsem se z ní informace, které mi střední škola vůbec nedala. Je to nejlepší forma podání matematiky, se kterou jsem se setkala. Je přehledná, jasná a pochopitelná. Vůbec se nenechte odradit p. Martiškem. To je člověk, který bude celý svůj život žít jen z čísel a pravidel a nedokáže pochopit to, co Vy děláte pro nás všechny - tedy matematiku, kterou pochopí úplně každý. Do budoucna Vám přeji hodně úspěchů a budu se těšit na možnou další \"logickou\" matematiku. odpovědět

josef – 28.4.2009 22:58

Zdravim, obavam se, ze p. Martišek reaguje zbytecne agresivne. Jeho energii bych vyuzil napr. na napsani kvalitnich skript nebo jineho ucebniho materialu pro studenty. Osobne jsem necetl zadnou knihu od p. Husara ani nenavstevoval jeho kurzy, ale prijde mi, ze cil p. Husara je spise POPSAT MYSLENKOVY POSTUP, jak vyresit konkretni priklad. A pokud je tu neprazdna mnozina lidi, kterym takovy postup vyhovuje, nevidim jediny duvod, proc p. Husara a jeho metodu zatracovat. Na druhou stranu pozoruji cim dal tim vetsi upadek (nejen!) matematiky. Z toho duvodu by se nemela ztracet presnost pojmu a myslenek. Mel jsem to stesti precist si nekolik knih od Feynmana...ten dokaze nadchnout a vysvetlit i ty nejtezsi problemy, ktere si student VS dokaze jen predstavit...a pritom se neztrati nic na presnosti a kvalite. Zaver: nechme p. Husara se venovat studentum, kterym matematika moc nejde a p. Martiška zase studentum, jimz se stala matematika zabavou (nemyslim na urovni jablicek a hrusticek). Pratele, neztracejme cas nesmyslnymi diskusemi a venujme usetreny cas na neco uzitecneho. odpovědět

Tereza – 28.4.2009 17:45

Dobrý den pane Husare. Jakožto spousta spokojených kamarádů i já se přikláním k názoru, že díky Vám a Vaší učebnici jsem se dostala na střední školu, moc mi Vaše publikace pomohla a myslím, že svou výuku vedete přesně tak, aby bylo všem všechno jasné. odpovědět

artep – 28.4.2009 16:14

Vážený pane Husare, přikláním se na Vaši stranu. Učím matematiku na gymnáziu a i když vlastním elektronickou učebnici, neprostudovala jsem zatím důkladně všechny kapitoly. Ze své zkušenosti vím, že se někdy nějaké učivo vysvětluje všelice obtížně a zkoušíme všechno možné k pochopení i za cenu nepřesné terminologie. Vyučující na VŠ technického směru většinou pracuje s matematicky přiměřeně schopnými lidmi a asi vůbec netuší, že ve třídách ZŠ a SŠ jsou někdy žáci studenti různě nadaní a různě chápaví (nechápaví). Vaše rady budoucím studentům SŠ a knihy k přijímacím zkouškám považuji také za velmi užitečné, z knih jsem čerpala při vedení přípravného kurzu pro budoucí studenty našeho gymnázia. A co týče chyb? Ty udělá někdy každý a vyskytují se v každé učebnici. Přeji Vám hodně sil. odpovědět

Hanka – 28.4.2009 14:51

Dobry den, predem se chci omluvit, ze ma zprava bude bez diakritiky, ale jsem v zahranici. Nejdrive jsem nechtela reagovat, ale kdyz vidim ceho jsou nekteri lide schopni, neda mi to. Pana Husara znam uz z dob jeho zacatku, kdy rozjizdel prvni kurzy na gymnaziu. Kdybych tenkrat tyto kurzy nenavstevovala, neprijali by mne na gymnazium, z gymnazia bych nemohla studovat vysokovou skolu a byt tam, kde jsem. Ano, neni to pouze zasluha techto kurzu, ale na zakladni skole je uroven matematiky tak podprumerna, ze sance na prijeti, bez pripravnych kurzu, je miziva. Pan Husar dokaze jakoukoliv matematickou vetu pro laika nesrozumitelnou podat takovym zpusobem, ze kazdy porozumi tomu, co od neho zadani prikladu chce. Na zakladni skole jsem matematiku nemela v lasce, avsak pripravne kurzy mi daly jiny pohled na tutez vec. Nasledne jsem odmaturovala z matematiky (dale pak fyzika, anglictina, cestina) dostala se na vysokou skolu, kde jsem nejen mela zkousku z matematiky za 1, ale i jsem doucovala spoluzaky a dodnes doucuji matematiku. Avsak mohu z vlastni zkusenosti potvrdit, pokud si nejste jisti v zakladech, dal to nepujde. A proto bych tu rada podekovala za to, ze pan Husar vede tyto kurzy, matematiku podava tak, jak ji podava a myslim, ze muj nazor jakozto byvale studentky je alespon podlozen osobnim kontaktem a vlastni zkusenosti s tim, jak studenti dokazi pochopit matematiku, kdyz se umi vylozit jazykem, kterym oni rozumi. Dle meho nazoru je pan Husar skvely ucitel, trpelivy clovek a dokaze to, na co ostatnim uz nezbydou nervy, dokaze, ze matematiku jeho pojetim chape opravdu kazdy. Hezky den odpovědět

Josef – 28.4.2009 14:38

Jednou mi můj známý řekl: "Až budeš mít děti, tak možná poznáš jaký jsi blbec". Nechápal jsem a nechal si vysvětlit. Sdělil mi, že není problém něco vysvětlit dospělému a vyvinutému jedinci, ale umění je vysvětlit něco jedinci v určitém roce jeho vývoje a obohatit jej právě na jeho úrovni tak, aby chápal a porozuměl tomu, co jsem mu vysvětlil. Toto se stalo mým životním krédem. A protože učím na střední škole, tak budu varovat studenty před nakalibrovanými tupci. odpovědět

Míša – 28.4.2009 14:17

díky Bohu, že se nehlásím na matiku do Brna... A to jsem o tom chvíli uvažovala. Učebnice je srozumitelná i pro ty, co moc matematické termíny neovládají a to mi přijde super :). Panu profesorovi Martiškovi bych doporučila, aby někdy zkusil doučovat nějakého středoškolského studenta, který propadá. Možná by pak pochopil, že někdo potřebuje jazyk matematiky přeložit do srozumitelnějšího jazyka. Myslím, že i on jako malé dítě se učil sčítat způsobem: máš jedno jablíčko a dám ti ještě jedno kolik jich budeš mít? A jestli ne a už od sedmi let byl schopen chápat bez názorné ukázky, že 1+1=2, tak má můj obdiv. odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 25.4.2009 13:29

Vidím pane Martišku, že my dva si nikdy rozumět nemůžeme. Vaše vidění matematiky je na hony vzdálené od toho mého. Jsem rád, že na mé rodné VŠ, MFF UK, učili a učí pedagogové jiného smýšlení. Všem studentům se zájmem o matematiku vřele doporučuji MFF UK, na školách jako je FSU VUT Brno vás zřejmě svážou správným názvoslovím, ale krásy matematiky a úžasnou hloubku matematického myšlení vám neukážou. odpovědět

Přidat příspěvek

Reakce na zprávu
Dalibor Martišek – 24.4.2009 06:52

Pane kolego, pokud jste četl moje články, měl byste vědět, že v tom, co nazýváte "svatou válkou", jsem už pěkných pár let. A jak je vidět i na Vašem případě, ještě pěkných pár let budu. Pokud tak bojujete proti teorii, neměl byste v novinách prezentovat Vaše představy o teoretických maturitních otázkách. Jak vykládám matematickou látku plné třídě 45 minut, to si raději ani nepředstavujte. Často vykládám látku 120 minut dvěma stovkám lidí. A nepoužívám vždy jen správnou matematickou terminologii. A že své žáky naučit dovedu, o tom nepochybujte. U nás totiž pravidelně hodnotí nejen učitelé studenty, ale i studenti učitele. Mohu zcela zodpovědně říci, že na moji výuku si ještě nikdo nikdy nestěžoval. A zatím každý, kdo u mojí zkoušky neuspěl, sportovně přiznal, že to, co umět má, prostě neumí. Matematiku vykládat a zkoušet je totiž něco jiného než psát vzorové odpovědi. Jak učíte, nevím. Před tím, jak píšete, varovat musím. "Odklon od přesné terminologie" a bohužel až příliš všeobecně zažitá pseudologická schémata používám ve výuce docela často. Ovšem jen proto, aby studenti pochopili, že je to v matematice cesta do pekel a že přesné vyjadřování je v matematice stejně důležité, jako přesné počítání. Novináře velmi dobře znám a vím, co dovedou udělat s článkem. Ale ve Vašem případě bych se na nedostatek místa nevymlouval. Třeba vaše chybná věta "Logaritmus je funkce" je o písmeno delší, než správné "logaritmus je číslo". Občas totiž bojuji s novináři opravdu o každý znak, a tak to hned vidím. Kromě toho, jak tak koukám na předmětný odstavec, tak by se konkrétně do této části textu vešlo těch znaků ještě tak čtyřicet. Celou učebnici jsem si nemohl projít, protože jsem ji nikde nenašel. Kromě toho si nejsem jist, zda to má smysl. Jak už jsem někde psal, elektrikář, který doporučuje zkoušet napětí v zásuvce navlhčenými prsty, mě o svých kvalitách dalšími podobnými kousky taky přesvědčí jen těžko. Ale na tu kapitolu se podívám. Moji "zničující kritiku jste bohužel odstartoval Vy sám. Ani ne tak svojí učebnicí, jako Vašim veřejným varováním. Není možné horovat proti zdrojům plným chyb a nepřesností a sám mít v tomto směru plno másla na hlavě.