Dlouhodobé kurzy pro 3., 4., 6. a 8. třídu se nekonají ve středu 1. a 8. května! Podrobné informace najdete v rozvrhu.

Maturitní otázky z matematiky

Dlouhodobá příprava Elektronické materiály Tištěné materiály
ilustrační obrázek k časti webu

Příspěvky Přidat příspěvek

Příspěvky

Martin Kopřiva – 17.8.2009 15:59

Dobrý den, chci se zeptat jestli by bylo možno poslat mi CD na dobírku, které jsem si dnes objednal pod stejným jménem na vyplněné bydliště, bylo by to pro mě velké usnadnění, děkuji za odpověď odpovědět

Jana – 9.6.2009 07:11

Dobrý den, mám maturovat příští rok, tudíž státní maturita. Jenže já chodím na dálkové studium, kde výuka matematiky je velice skromná. Myslíte, že je možné se takto doučit až k maturitě? A je potom nějaká možnost aktualizace podle toho, co vymyslí úředníci? Také bych chtěla vědět jakou učebnici na procvičení si koupit, abych měla přehled o chybách. Děkuji odpovědět

marek – 24.5.2009 18:53

Děkuju budu to potřebovat dělám teď v úterý. odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 21.5.2009 20:32

Díky Marku za upozornění, už jsem to opravil a webmaster to ještě dá do doplňků na web. Přeji úspěch u maturity. odpovědět

marek – 21.5.2009 16:22

DD Nevím jestli to už někdo říkal ale v učebnici, kapitola 20 jsou podle mě chybné goniometrické vzorce. Strana 3. odpovědět

Damir Holas – 10.5.2009 07:14

Vážený pane Martišku, materiály a kurzy autora, před kterým varujete, mi pomohly zvládnout přijímačky na VŠ a velmi mi pomohly i při samotném studiu po přijetí. Takže asi tak. Uvědomte si, prosím, že ne každý je matematický génius a někdy je prostě potřeba uhnout od strohé terminologie a vykládat to \"lidsky\" (samozřejmě ne nepřesně nebo dokonce chybně, ale to jsem u pana Husara nikdy nezažil). Nestrhávejte, prosím, něčí práci jenom proto, že není matematicky \"košer\". odpovědět

Ing. Miroslav Hubka – 3.5.2009 10:38

Vážený pane Husare. Nenechte si brát životní elán a chuť učit ostatní a přibližovat jim matematiku. Někteří lidé jsou velmi omezení ve svém náhledu na život a jeho rozmanitost. Tak jako si někteří studenti nezapamatují a ani nepochopí matematické definice podané strohým a přesným matematickým jazykem, tak někteří docenti za celý život nepochopí, že je potřebné mluvit s ostatními jazykem, kterému ti ostatní rozumí. Z tohoto nepochopení plyne i ta zášť pana docenta, která vzniká díky tomu, že mu mnoho lidí asi nerozumí. Velikost člověka tkví v pochopení a uznání druhých, v nalezení společné řeči, ne v hanobení těch které nechci chápat. Mému klukovi ta Vaše učebnice pomohla. Je mi 47 let, pracuji ve stavebnictví a za život jsem mnoho věci z matematiky nikdy ani nepotřeboval. Přesto si je pamatuji díky skvělým učitelkám matematiky na ZDŠ a SPŠ. A tak děkuji pane Husare za to, co děláte a prosím, dělejte to dál s radostí jako dřív. odpovědět

Jan Michek – 30.4.2009 14:18

Pan Husar je nejvetsi frajer, pripravil spousty lidi jak na stredni skolu, tak na vysokou a navic jsou jeho hodiny zajimave. Ucebnice je jasna pro vsechny a nejdulezitejsi je, ze to ctenar pochopi !! odpovědět

elizabeth – 30.4.2009 07:37

Dobrý den, jsem matka kluka na víceletém gymnáziu a musím konstatovat, že kvalitních učebnic pro samostudium je tak zoufale málo. Pokud tedy student z nějakého důvodu (nemoci apod.) zamešká podstatnou část výuky matematiky, tak způsob jak dohnat látku není mnoho, učitelé nemohou poskytovat privátní hodiny na "dovysvětlení" učiva, tak nezbývá nic jiného než pátrat po učebnicích a na internetu. Pokud dáte takovému klukovi učebnici s "přesnou" matematickou terminologií a teorií, veřte mi, že mu mnoho nepomůže, odloží ji a bude se v matematice plácat dál po svém. Zamyslel jste se někdy pane Martíšku nad tím, po jakém druhu učebnic by byl mezi studenty zájem? Je to jednoduché, zájem je o jasné, stručné učebnice se spoustou modelových příkladů a ostatních příkladů na procvičení. Matematickou terminologii si nechte do skript pro studenty VŠ. Jsem pro každou snahu přiblížit matematiku studentům středních škol a plošné hanění ve stylu "Celé to stojí za ..." mi připadá nedůstojné představitele Ústavu matematiky FSI VUT v Brně. Místo toho bych raději viděla, kdyby došlo ke spojení Vás jako odborníka s panem Husarem a probral s ním vlastní náměty a připomínky. Vaše vyjádření z 23. 4. 2009 20:09 mi spíš připadá jako vylití si jednorázového vzteku na webu bez jakéhokoliv zamyšlení nad tím co píšete. Prosím Vás, co kdybyste to vzal za jiný konec a snažil se udělat pro propagaci matematiky u mládeže něco jiného než veřejné hanění a diskuze bez smyslu. Nevím, jestli jste někdy učil třeba malé předškoláčky, ale vysvětlovat jim, že když mají jedno jablko červené a druhé zelené tak mají dohromady dvě jablíčka terminologií, že provedeme součet.. asi není úplně ideální. Takže prosím každé úrovni vzdělanosti je potřeba dát specificky odlišný výklad, takže děkuji za výklad pro studenty ZŠ A SŠ bez přehnaně přesné matematické terminologie. Tu můžete začít stavět v momentě, kdy budou ovládat základní principy matematiky. Děkuji odpovědět

Přidat příspěvek

Reakce na zprávu
Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 23.4.2009 22:27

Je vidět, pane kolego, že jste se rozhodl pustit do své svaté války. Můžeme se utloukat navzájem vlastními argumenty a oba budeme přesvědčeni, že máme svou pravdu. Je mi to líto, o to více, že vaše názory o školství na blogu, v UN a jinde jsou mi až neuvěřitelně blízké. Nikdy jsem se nepovažoval za teoretika a svou učebnici jsem jako teoretickou nesestavoval ani ji za teoretickou neprohlašoval. Pro každou maturitní otázku jsem vybral dle svého nejlepšího přesvědčení nejtypičtější úlohy. U maturity jsem se v průběhu posledních 20 let vyskytoval jako přísedící, zkoušející, místopředseda i předseda. Maturitní otázky jsem sbíral od svých učitelských začátků a moji starší kolegové mi pomohli vytvořit slušnou sbírku. Typově je řazení úloh určitě reprezentativní. Každou úlohu v levém sloupci učebnice řeším a v pravém komentuji. Komentuji ji tak, jak by to prováděl vyučující u tabule, svými vlastními slovy. Na konci kapitoly jsou doplňkové úlohy a soupis otázek, které by mohl položit někdo z komise u maturity. V původním plánu měly být tyto otázky nezodpovězeny a měly vést studenty k vlastnímu hledání odpovědí. Na četná přání jsem začal tyto otázky doplňovat odpověďmi. Odpovědi si nekladou ambice být zcela "přesné" (ale tím nemám na mysli, že jsou úmyslně nepřesné), mají být jen tak obsáhlé, jak by stačily komisi u maturitní zkoušky. Plně odmítám Vaše výtky. Neumím si představit, jak vykládáte matematickou látku 45 minut plné třídě od tabule a používáte pouze a jen správné terminologické pojmy. Nebo si to umím představit, ale nevěřím, že jste tak někoho něco naučil. Rozhodně si nemyslím, že neučím matematiku, ale alchymii, možná ani netušíte, za jak silnou urážku toto Vaše napadení považuji. Zvláštní kapitolou je onen text v MFD. Pro účely novin jsme připravili jednu kapitolu, kterou jsme hodinu co hodinu osekávali podle nově nasmlouvaných reklam. Sám posuďte, kolik plochy nám zůstalo z původně domluvené celé strany. Posledmí úpravy dělali novináři sami, protože už dávali materiál do tisku a mne chytli na telefonu v autě. Celou přílohu dodáváme do MFD zcela bezplatně a kromě mne na ni dělají moji grafici, no to je jedno. Posílám Vám na mail celou kapitolu, tak jak je zpracována v učebnici a očekávám, že mi označíte ty hrubé chyby, ke kterým své studenty vedu. A ještě poslední poznámku. Mezi řádky naznačujete, že se snažím vydělat na nekvalitní učebnici a využívám novin k její reklamě. Možná si ani nedovedete představit, kolik času trvá připravit takovouto učebnici. Všechny výpočty i další texty kontrolovali kolegové a i jejich práce je ohromná. Asi nebudete tak naivní, abyste si myslel, že prodej na jednom malém webu někdy vynaložené úsilí zaplatí a o to mi ani nikdy nešlo. Dvakrát je mi líto, že jste se ani neobtěžoval si celou učebnici projít a na základě drobné ukázky jste se pustil do zničující kritiky.