Maturitní otázky z matematiky

Dlouhodobá příprava Elektronické materiály Tištěné materiály
ilustrační obrázek k časti webu

Příspěvky Přidat příspěvek

Příspěvky

Eva – 26.5.2008 12:54

Dobrý den, minulý týden jsem odmaturovala na gymnáziu a z matematiky jsem si odnesla 1. Opakovala a řídila jsem se vaší učebnicí + jsem k danému tematu počítala příklady se sbírky. Ale vaše vysvětlení a rady mi moc pomohly! proto všem moc doporučuju. odpovědět

danny – 26.5.2008 11:37

jeste jednou ahooj!!ja nemuzu najit tu ucebnici do pocitace!vubec nevim kdejsem to minule nasel!!! odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 15.5.2008 14:14

Pevně věřím, Lenko, že moje učebnice bude i nadále aktuální a to hlavně pro ústní maturity ve školách. Během svého učení jsem potkal hodně matikářů, dělával jsem předsedu komise na různých školách, viděl desítky maturitních otázek jiných vyučujících matematiky z různých typů škol a z různých částí republiky. Moje učebnice je učebnice postavená na řešení a vysvětlování příkladů a odvažuji se tvrdit, že v každé otázce mám reprezentativní zástupce, kteří poslouží každému studentu u maturity kdekoli. Úlohy řadím podle obtížnosti a řešitel se určitě v každé otázce naučí danému tématu porozumět a bude umět řešit úlohy v dané oblasti od lehkých přes středně těžké až k lehce nadstandardním. Na učebnici dále průběžně pracuji, ještě mám nějaká okrajová témata, která chci zpracovat a stále ještě nemám doplněné odpovědi na všechny nepovinné otázky. V tomto smyslu už však učebnici nechci nafukovat, aby neodradila svou rozsáhlostí. V té podobě jaká je, postačí 90 % studentů všech středních škol v celé republice. Přídavky vytvořím ve formě modulů, které k učebnici přidám. Například přehled všech komentovaných vzorců, kompletní mapu grafů funkcí atd. Co se týká státní maturity, tak to je jiná káva. Budou vedle sebe existovat dvě maturity, jedna klasická ve škole a jedna písemná státní a ta bude ve dvou úrovních. Co bude v té státní umím odhadnout už teď a určitě vytvořím výukové materiály i na státní maturitu. Ty budou jednak ve formě testů (z uzavřených úloh - tak jsou zatím všechny návrhy koncipovány) a potom tématicky. odpovědět

Lenka – 15.5.2008 12:29

Dobrý den, chtěla bych vědět, zda odpovídá učebnice matematiky i požadavkům k novým - státním- maturitám v roce 2010, případně zda chystáte nějaké výrazné úpravy, nebo alespoň upozornění na očekávané záludnosti. Tím myslím to, že na každé škole se zatím maturuje v určitém stereotypu a místních zvyklostech, vyučující připravují studenty s tím, že vědí co po nich budou vyžadovat ( na průmyslovkách se příliš nebazíruje na definicích a matematické mluvě). Zajímá mě tedy, jestli umíte odhadnout, v čem můžou mít noví maturanti největší potíže? Děkuji. Lenka odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 10.5.2008 07:16

Ahoj Dane, vzhledem k tomu, že jsem tuto učebnici několik let psal, tak si ji asi musím jen pochválit :-) Snažil jsem se, aby na každé téma byly zastoupeny reprezentativní úlohy, které se nejčastěji objevují a aby vše bylo jasně a srozumitelně vysvětlené. Takže zkus ji a sám uvidíš, napiš mi potom, jestli a jak se ti kniha osvědčila. Petr Husar odpovědět

daniel – 9.5.2008 12:03

dobry den pane husar.chtel jsem se zeptat zda je ucebnice opravdu tak dobra.chci se totiz z matiky dostat na 2!!!profesor me chce dat na 4(ale momentalne jsem to dal na 3)myslim si ze mam na vic..a proto chci vedet zda je dobra...potrebuji taky dostat meho pana profesora :-D odpovědět

Jitka – 22.4.2008 22:03

Učebnici mi objednal a koupil přes internet táta a nejdříve jsem ji vůbec nevěřila. Postupně mi byla bližší a bližší, až jsem si ji prostě zamilovala. Pochopím z ní to, co jsem nikdy nechápala a matematika je pro mne najednou tak jasná a začala mne i bavit. Dokonce jsem se přestala bát maturity a to je co říct..... Díky odpovědět

Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 20.4.2008 21:22

Dobrý den, můj pohled je od vašeho dosti odlišný. a) Grafy funkcí: když je vyučující vysvětluje a učí, vychází ze základní funkce, tu někam posouvá, roztahuje ji, či zmenšuje, mění křivost. Nemyslím si, že do problematiky konstrukce grafu patří přímo řešení rovnice, některé grafy průsečík s osou x nemají žádný, to opravdu nevím, nevím. b) Goniometrické funkce součtu: opět, celý život matematiku učím, u maturity jsem mockrát zkoušel, příseděl, předsedal, úlohy, kde potřebuji vámi zmiňovaný vztah se vyskytují dle mých zkušeností zřídka, vedu přípravy ke zkouškám na VŠ, každý rok vyřeším stovky testů z VŠE, ČVUT a vzorec pro sin(a+b) téměř nepoužiju (např. letos ani jednou). c) Maturitu z matematiky dělají i ti, kteří mají týdenní dotace matematiky velmi nízké, nechodí např. na gymnázium, nebo dělají maturitu z matematiky, jelikož z matematiky pak budou dělat i zkoušky na VŠ. Nevidím tak jako vy maturitu z matematiky jen pro elitu nejlepších studentů matematiků. Jsem po znalost minima vzorců, ale jen opravdu těch, co jsou třeba a nadruhé straně na vás u maturity nikdo nebude čekat, až si potřebné vzorce odvodíte, tam máte 15 minut a musíte vše stihnout vypočítat, to samé u přijímacích zkoušek.... odpovědět

Karkulka – 20.4.2008 13:15

Pane Husare, prohlédla jsem si pouze 3 stránky zde v počítači (zveřejněné obrázky na bin. větu,goniom. fce a funkce), které jsou zadarmo. U goniom. funkcí píšete, že vzorce sin(a+b) ... jsou méně používané. Pravý opak je pravdou. Jsou to ty nejpouživanější co znám. Na základě nich si můžeme odvodit i ty sin2x,cos2x, které vřele doporučuji pro výpočty např. integrálů typu integrál sinx*cosx . Proč se dělat s per partes? Co se týče binomické věty tu si nádherně pamatuji v korespondenci s binomickým rozdělením ve statistice. Proč se biflovat tolik vzorců zpaměti? Ti ,co tomu nerozumí, to stejně zapomenou a ti , co tomu rozumí , potřebují vědět , jak si s co nejméně znalostmma odvodit ostatní věci. ten, kdo tomu nerozumí, nemá vůbec maturovat z matematiky. odpovědět

Přidat příspěvek

Reakce na zprávu
Dalibor Martišek – 24.4.2009 06:52

Pane kolego, pokud jste četl moje články, měl byste vědět, že v tom, co nazýváte "svatou válkou", jsem už pěkných pár let. A jak je vidět i na Vašem případě, ještě pěkných pár let budu. Pokud tak bojujete proti teorii, neměl byste v novinách prezentovat Vaše představy o teoretických maturitních otázkách. Jak vykládám matematickou látku plné třídě 45 minut, to si raději ani nepředstavujte. Často vykládám látku 120 minut dvěma stovkám lidí. A nepoužívám vždy jen správnou matematickou terminologii. A že své žáky naučit dovedu, o tom nepochybujte. U nás totiž pravidelně hodnotí nejen učitelé studenty, ale i studenti učitele. Mohu zcela zodpovědně říci, že na moji výuku si ještě nikdo nikdy nestěžoval. A zatím každý, kdo u mojí zkoušky neuspěl, sportovně přiznal, že to, co umět má, prostě neumí. Matematiku vykládat a zkoušet je totiž něco jiného než psát vzorové odpovědi. Jak učíte, nevím. Před tím, jak píšete, varovat musím. "Odklon od přesné terminologie" a bohužel až příliš všeobecně zažitá pseudologická schémata používám ve výuce docela často. Ovšem jen proto, aby studenti pochopili, že je to v matematice cesta do pekel a že přesné vyjadřování je v matematice stejně důležité, jako přesné počítání. Novináře velmi dobře znám a vím, co dovedou udělat s článkem. Ale ve Vašem případě bych se na nedostatek místa nevymlouval. Třeba vaše chybná věta "Logaritmus je funkce" je o písmeno delší, než správné "logaritmus je číslo". Občas totiž bojuji s novináři opravdu o každý znak, a tak to hned vidím. Kromě toho, jak tak koukám na předmětný odstavec, tak by se konkrétně do této části textu vešlo těch znaků ještě tak čtyřicet. Celou učebnici jsem si nemohl projít, protože jsem ji nikde nenašel. Kromě toho si nejsem jist, zda to má smysl. Jak už jsem někde psal, elektrikář, který doporučuje zkoušet napětí v zásuvce navlhčenými prsty, mě o svých kvalitách dalšími podobnými kousky taky přesvědčí jen těžko. Ale na tu kapitolu se podívám. Moji "zničující kritiku jste bohužel odstartoval Vy sám. Ani ne tak svojí učebnicí, jako Vašim veřejným varováním. Není možné horovat proti zdrojům plným chyb a nepřesností a sám mít v tomto směru plno másla na hlavě.