Dlouhodobé kurzy pro 3., 4., 6. a 8. třídu se nekonají ve středu 1. a 8. května! Podrobné informace najdete v rozvrhu.

Zkoušky nanečisto přes internet pro žáky 5. třídy

Otevřené úlohy
ilustrační obrázek k časti webu

Příspěvky Přidat příspěvek

Příspěvky

Karmelitová Michaela – 17.12.2004 08:24

Dobrý den, píši za dceru Míšu. Dnes jsme obdrželi výsledky 2.kola, které dcera společně s Honzou Nápravníkem netrpělivě očekávali. Vzhledem k tomu, že přípravě matematiky s oběma dětmi se věnuji já, vím které typy úloh dělají dětem největší problémy. Mezi ně patří i úloha typu "spočti kolik čtevrců je na obrázku". Tyto úlohy bývají zadávány právě formou "kolik je na obrázku útvarů?". V 2.kole byla otázka formulována "Kolik je ve velkém čtverci schováno čtverců různé velikosti?". Dcera mě při zběžném rozboru jejího řešení přesvědčuje, že výsledek je 8 ks, protože 9.-velký se nepočítá, počítají se jen "schované v něm". Popravdě řečeno, skoro bych dal dceři za pravdu. V případě formulace "kolik je obrazců na obrázku" by byla jednoznačně správná odpověď 9 ks. Zajímal by nás váš názor na tuto problematiku. Jinak Vám děkujeme za dosavadní přínosnou spolupráci, přejeme klidné vánoční svátky a těšíme se na další lednové kolo. S úctou, Ing.Jaroslav Karmelita odpovědět

Přidat příspěvek

Reakce na zprávu
Reakce Zkoušek nanečisto Petr Husar – 12.4.2006 11:13

Dobrý den, při tvorbě našich testů se nedíváme ani tak na to, co se v 5. třídě učí, jako spíš na to, jak vypadají přijímací zkoušky. Každý rok děláme analýzu několika stovek prací z celé republiky a podle toho korigujeme, upravujeme, připravujeme a doplňujeme naše testy. Byla by z naší strany velká chyba, učit jen to, co se učí na základních školách, a nepřipravit žáky k tomu, co je čeká u přijímaček. A ještě ke zmiňovanému příkladu. Jedná se úlohu spíše na logické myšlení než na nějaký naučený postup. Bez problémů ji zvládnou i někteří žáci nižších ročníků než je 5. třída. Stačí si namalovat obrázek konečného stavu. Takových úloh, které se třeba ve školské matematice neobjeví (ale to taky záleží na snaze a invenci toho či onoho pana učitele, paní učitelky), ale přesto se postup dá logicky odvodit se u přijímacích zkoušek zadává povícero a podle mne je to tak správné, na takovéto úloze se ukazují logické schopnosti myšlení žáka v plné parádě. Koneckonců podobný typ zadáváme i v přímých zkouškách nanečisto, které skládá pravidelně každý týden téměř 300 žáků, a většina z nich s tímto typem problémy nemá. S pozdravem Petr Husar